۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۵۸۴۰۸۷
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان خبر داد؛

اصفهان رتبه برتر طرح آرامش بهاری| اعزام ۲۲۱۸ مبلغ به بقاع متبرکه

حجت الاسلام صادقی با اشاره به فعالیت‌های یک سال اخیر اداره اوقاف وامور خیریه استان اصفهان، گفت: اصفهان الگو و پیشرو در فعالیت‌های قرآنی کشور است.
حجت الاسلام صادقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام رضا صادقی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته وقف با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در سه حوزه قرآنی، موقوفات و بقاع متبرکه فعالیت می‌کند، گفت: خداوند این توفیق را به ما داده است تا خدمتگذار قرآن و عترت باشیم.

وی در ادامه افزود: طی فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و برخورداری کشور از بیش از 10 میلیون حافظ قرآنی، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیش از یک ملیون و سیصدهزار نفر حافظ قرآن با حداقل حفظ 3 جزء تعلیم داده است، در 4 سال نخست طرح ملی حفظ قرآن کریم بیش از 86 هزار نفر در استان اصفهان حافظ قرآن شدند.

اصفهان الگوی فعالیت‌های قرآنی کشور

حجت الاسلام صادقی با اشاره به سهمیه 66 هزار نفری استان اصفهان در زمینه تعلیم و تربیت حافظان قرآن کریم، تصریح کرد: علت اینکه سهمیه استان اصفهان حتی از استان تهران بیشتر است الگو بودن و پیشرو بودن استان اصفهان در زمینه فعالیت‌های قرآنی است، در استان اصفهان به برکت امامزاده هلال بن علی شهرستان آران و بیدگل بیشتری فعالیت قرآنی را برخوردار است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، با بیان اینکه در سال 96 در کل کشور 240 هزار نفر در طرح ملی حفظ قرآن در آزمون شرکت کرده‌اند، اظهار کرد: استان اصفهان با حضور 29 هزار نفر در آزمون‌های حفظ قرآن کریم با سهم بیش از 11 درصد بیشترین آمار از نظر حاضرین در آزمون‌های حفظ قرآن کریم را دارد.

وی با اشاره به میزبانی استان اصفهان در سال 98 برای مسابقات کشوری قرآن کریم، خاطرنشان کرد: بیش از 15 هزار و 200 موقوفه در استان اصفهان وجود دارد که 5 هزار و 316 موقوفه مربوط به مساجد است، به طور میانگین شهر هرند و نیک آباد بیشترین مسجد و حسینیه را در استان دارد و شاهین شهر از کمترین مسجد برخوردار است. باید حداقل هر 1200 نفر یک مسجد داشته باشیم که در بعضی از شهرستان‌ها بالای 2500 نفر یک مسجد داریم و بعضی شهرستان‌ها با 450 نفر یک مسجد داریم.

موقوفات کشاورزی منفعتی برای اوقاف ندارند

حجت الاسلام صادقی با توضیح تفاوت وقف انتفاعی و وقف منفعتی، تصریح کرد: بیش از 60 درصد موقوفات منفعتی اراضی کشاورزی است که متأسفانه به دلیل خشکسالی و مشکلات آبی امکان بهره بردن از منافع آن نیست و ما وظیفه خود می‌دانیم با توجه به وضعیت اقتصادی و شرایط موجود در زمینه خشکسالی شرایط زارعین را در نظر گرفته و از آنها حمایت کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، با بیان اینکه 20 درصد از موقوفات، تجاری اداری و خدماتی هستند، افزود: 610 موقوفه در سرتاسر استان در اختیار آموزش و پرورش هستند و متأسفانه بیش از 6 سال است که مال التجاره‌ای توسط آموزش و پرورش پرداخت نشده است و عمده عدم پرداخت‌ها مربوط به شهرهای اصفهان و کاشان می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها به نوعی مستأجر اوقاف هستند، گفت: حتی برخی نمایندگان مجلس نیز مستأجر اوقاف هستند، 45 هزار رقبه در استان داریم که 12 هزار آن موقوفه غیرمتصرفی است، یعنی توسط واقف متصرف مشخص شده است و در اختیار اوقاف نیست و اختیار و نظارتی توسط اوقاف به روی آن نیست و از موقوفات خاص محسوب می‌شوند.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به وجود موقوفات غیرمتصرفی که نظارت آن با اداره اوقاف است، اظهار کرد: در بحث نیات واقفین، در سامانه جامع ما 750 نیت ثبت شده است، مثلا وقف برای روضه خوانی امام حسین(ع) که گاهی مقید به یک مکان خاص شده است، حتی موقوفاتی در زمینه حفاظت از محیط زیست و احشام و طیور داریم.

وی به وجود 718 امامزاده در سرتاسر استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در کاشان، آران و بیدگل و نطنز بیشترین امامزادگان حضور دارند و علت آن نزدیکی به قم مقدسه و امامزاده هلال بن علی و امامزاده سلطان علی در مشهد اردهال که از فرزندان امام باقر(ع) است.

رتبه برتر استان اصفهان در پروژه‌های عمرانی اوقاف

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: در زمینه عمرانی رتبه برتر کشور در بقاع متبرکه برای استان اصفهان است، در هیچ استانی پخش زنده جزء خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان از 6 شبکه سراسری وجود نداشته است و تنها اصفهان بوده که از چنین پوشش خبری برخوردار شده است، بیش از 200 امامزاده برنامه جزء خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در استان اصفهان داشته‌اند.

وی از رتبه برتر استان اصفهان طی 5 سال اخیر در طرح آرامش بهاری خبرداد و تصریح کرد: کل استان اصفهان 2600 خادم بقاع متبرکه دارد که تقریبا 700 نفر آنها در امامزادگان مشغول هستند، حدود 2 هزار نفر خادم ثابت مساجد هستند که به غیر از 30 تا 40 مسجد مابقی حقوقی از اوقاف دریافت نمی‌کنند.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به اعزام 2218 نفر مبلغ روحانی به امامزادگان در سال گذشته، خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه می‌توانند یک انجمن یاوران وقف رسانه تشکیل دهند و از این طریق حامی رسانه‌ها و اصحاب رسانه باشید، از دهه وقف گذشته تا به امروز 165 وقف جدید صورت گرفته است. از 25 کاروانسرا 12 کاروانسرا قرار داد آن بسته شده و یا پروژه عمرانی آن در حال ساخت یا نزدیک به اتمام است. 120 هزار متر مربع از اراضی منطقه حصه در  رینگ چهارم گذر اصفهان قرار گرفته که وارد توافقات شدیم و صورت جلسه آن نوشته شده و محلی را به عنوان عوض آن در خیابان میثم در نظر گرفته‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، با بیان اینکه سه شنبه 15 آبان ماه آغاز هفته وقف است، خاطرنشان کرد: در پایان سال 93 به ادارات اوقاف سرتاسر کشور ابلاغ شد امامزادگانی که دفن اموات دارند باید با تشکیل کمیته‌ای قیمت قبور را مشخص کنند و به کمیته شهرستان مربوطه ارسال کنند و آنها نیز قیمت را به استان ارجاع دهند و در استان هم کمیته حقوقی قیمت را بررسی و آن را تأیید و ارسال به مرکز خواهند کرد و در نهایت مرکز قیمت نهایی را با توجه به شرایط و اصولی که دارد تعیین می‌کند. 95 درصد هزینه دریافتی این قبور به امامزاده تعلق داشت و 5 درصد به هزینه‌های فرهنگی سازمان که امسال این سهم به 90 درصد کاهش یافته و مرکز 5 درصد از این هزینه را دریافت می‌کند.

نظارت دقیق بر نذورات امامزادگان

وی با بیان اینکه برداشت نذورات از طریق نظارت دقیق و نزدیک حراست و بازرسی اداره اوقاف و هیأت امنا انجام می‌شود، اظهار کرد: 40 درصد نذورات مربوط به اوقاف است، 10 درصد آن به پرسنل اختصاص خواهد یافت، در استان اصفهان 200 نفر پرسنل داریم که باید حقوق 80 نفر از آنها را خودمان تأمین کنیم و علیرغم حجم زیاد کاری که داریم با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به برداشت 10 درصدی حق التصدی از نذورات بقاع متبرکه، خاطرنشان کرد: مابقی هزینه‌ها به امور فرهنگی امامزاده و حقوق خادم و هزینه‌های جاری اختصاص دارد.

حجت الاسلام صادقی پیرامون مبلغین اعزامی اوقاف به بقاع متبرکه، تصریح کرد: مبلغین سازمان اوقاف و امور خیریه در شهر قم آموزش می‌بینند و پس از دریافت آموزش‌های لازم به بقاع متبرکه اعزام می‌شوند، لازم است مبلغین با قواعد و اصول فقهی و شرعی وقف آشنا باشند تا بتوانند در زمینه ترویج وقف و احکام مربوط به آن فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: دخترم در حفظ مجازی قرآن با دریافت حقوق ساعتی 4 هزار تومان مشغول به کار است و این موضوع را به مسؤولان و مدیران اوقاف اعلام کرده‌ام، 3700 نفر فعال قرآنی در بخش مجازی در شهر اصفهان در حال فعالیت هستند که وظیفه کارشناسان حفظ مجازی تماس با تمام این افراد و اخذ آزمون و پیگیری فعالیت‌های آنها است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه تنها دوبار با هواپیما به تهران سفر کرده‌ام، اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این بوده است که سفرهای کاری ما لطمه به فعالیت‌های ما در استان نزند ضمن اینکه هر سفر تلاش کرده‌ام افراد دیگری را برای پیگیری امور معاونت‌هایشان همراه خود ببرم، با یک پژو پارس مدل سال 84 تردد برای کارهای اداره اوقاف استان دارم.

حجت الاسلام صادقی موقوفه بودن کل شهر بهارستان را تکذیب کرد و افزود: شخصی به نام مهندس حمیدرضا نجفی مدعی است قلعه شور و قنوات آنجا و حریم آنها موقوفه بوده است و این موضوع ربطی به اداره اوقاف استان اصفهان ندارد. امسال 300 میلیون تومان در راه امام حسین(ع) از محل اجرای نیات واقفین در موکب‌های اربعین مصرف شده است. 8 کانتینر در مرز چذابه مستقر کردیم که 30 سرویس بهداشتی و هر کانتینر 4 حمام برای خدمت رسانی به زائران داشت./1304/پ203/ب1

ارسال نظرات